Kto chce novú agentúru so 70-miliónovým rozpočtom

Autor: Miro Jurkovič | 17.4.2018 o 9:20 | Karma článku: 3,18 | Prečítané:  856x

Slovensko, ktoré je takmer najhoršie v celej Európe v recyklácii odpadu, opovrhuje všetkými odporúčaniami a skúsenosťami

Triedený zber obalov na Slovensku má po zavedení rozšírenej zodpovednosti výrobcov v roku 2016 obrat viac ako 30 miliónov eur ročne. Vzhľadom na to, že nároky na triedený zber budú naďalej rásť, dá sa predpokladať, že i objem finančných prostriedkov porastie. Ak do toho pridáme ešte elektrozariadenia, batérie, pneumatiky a autovraky, priblížime sa k 70 miliónom eur ročne a s ďalšou perspektívou rastu  je to už veľmi zaujímavý balík peňazí.

Ministerstvo životného prostredia potvrdilo, že uvažuje o založení Agentúry pre triedený zber.

Ale prečo sa tak deje, keď za triedený zber sú podľa nového zákona zodpovedné organizácie zodpovednosti výrobcov? Tí, ktorí odpad produkujú, nech sa o jeho triedenie a recykláciu starajú. Komu teda nová agentúra prospeje?

V agentúre pre triedený zber majú namiesto výrobcov sedieť zamestnávateľské zväzy a má nahradiť organizácie zodpovednosti výrobcov. Prevažná väčšina členov zamestnávateľských zväzov – Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) a Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) nie sú výrobcovia, tak ako ich pozná zákon o odpadoch, ale sú to spoločnosti zamestnávajúce mnoho ľudí,  priemyselné kolosy ako oceliarne, rafinérie alebo banky a poisťovne. Mnohokrát sú to i spoločnosti, ktoré sú v konflikte záujmov, pretože  sú to i recyklátori, ktorí si tak môžu na úkor výrobcov naháňať vlastný biznis.

Rezort je pod tlakom zamestnávateľských zväzov, ktoré by najradšej videli obnovenie systému, kde mali výsostné postavenie.

Už sme to tu mali. Agentúra pre triedený zber nie je nič iné ako Recyklačný fond 2.0. Všeobjímajúca inštitúcia, ktorá bude rozhodovať o celom slovenskom odpadárskom svete. Ani na chvíľu nemôže byť považovaná za nástroj rozšírenej zodpovednosti výrobcov, pretože pri jej fungovaní sa s výrobcami vôbec nepočíta. Reálne vzaté – s výrobcami sa vôbec nediskutuje a ich pripomienky a názory nie sú vôbec brané na zreteľ.

Súčasné organizácie zodpovednosti výrobcov (OZV) totiž založili a riadia len firmy uvádzajúce na trh výrobky zabalené v obaloch. S uvedením na trh majú zároveň povinnosť postarať sa o to, aby ich obaly boli vytriedené a recyklované. Sú to subjekty s rovnakými povinnosťami a cieľmi.

Reálnymi podporovateľmi Recyklačného fondu 2.0 sú subjekty a osoby, ktoré už v minulosti boli napojené na Recyklačný fond a tento protekcionisticko-dotačný finančný mechanizmus im vyhovoval.

Vytvorenie Agentúry pre triedený zber nevyrieši žiadny problém triedeného zberu a odpadového hospodárstva. Naopak – scentralizuje vyberanie poplatkov od výrobcov, zlikviduje konkurenčné prostredie medzi OZV, čo bude viesť k ich enormnému nárastu bez akejkoľvek garancie zlepšenia triedeného zberu.

Agentúra pre triedený zber je orbánovská reforma odpadového hospodárstva na Slovensku. Je to presne to, čo spravil Viktor Orbán v Maďarsku, keď si pod výhovorkou o zlepšovaní životného prostredia potreboval naplniť štátny rozpočet. Viedlo to k tomu, že poplatky pre výrobcov sú v Maďarsku násobne vyššie ako v Rakúsku a výsledky nie sú žiadne.

Vznikom Agentúry pre triedený zber príde k zrušeniu rozšírenej zodpovednosti výrobcov. Princípu, ktorý predpisuje firmám, aby sa postarali o obaly, ktoré uvedú na trh, a zabezpečili ich recykláciu. Tento princíp považuje väčšina vyspelých krajín, ako i Európska únia za najefektívnejší nástroj rozvoja triedeného zberu a prechodu na obehové hospodárstvo.

Rozšírená zodpovednosť výrobcov bude od roku 2024 pre všetky členské krajiny EÚ povinná. Stane sa tak na základe novely smernice o odpadoch, ktorá je súčasťou tzv. balíčka obehového hospodárstva. Slovensko tak vlastne ide samo proti sebe. Ide zrušiť to, čo bude musieť čoskoro opätovne zaviesť!

Ak chceme pomôcť životnému prostrediu a zlepšiť triedený zber, tak treba hovoriť predovšetkým s reálnymi výrobcami, ktorí systém triedeného zberu financujú. Je potrebné skvalitniť a zefektívniť kontrolu už existujúcich pravidiel, zvýšiť transparentnosť systému, posilniť postavenie výrobcov a zároveň vytvoriť systém automaticky fungujúcich bŕzd a protiváh, ktoré budú korektne regulovať pôsobenie organizácií zodpovednosti výrobcov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Zálohovanie plastových fliaš je bližšie. Na aké prekážky naráža?

Zálohovaním sa vyzbiera 90 percent fliaš.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy dosiahne Slovensko úspech na MS vo futbale? Možno najbližšie

Slovenský futbal môže siahať na vrchol.


Už ste čítali?